Adăugat: 25 March 2025
Prof. învăţământ preşcolar d-na Maria-Valentina Duluță – Încă din fragedă copilărie se juca ”de-a educatoarea”, așa că alegerea profesiei a venit de la sine. Dragostea pentru copii, creativitatea și responsabilitatea față de viitorul lor îi definesc portretul profesional.
Prof. învăţământ preşcolar d-na Elena-Simina Dobren – Și-a început cariera în 2019 cu multe emoții constructive și cu hotărârea de a se implica în formarea celor mici pentru a deveni ”oameni în adevăratul sens al cuvântului”.
Printre zâmbete și îmbrățișări, modelăm oamenii de mâine
M.V. Duluță: Profesez de mai bine de 13 ani și cu mari emoții și entuziasm îmi amintesc de prima zi parcă ar fi fost ieri. Revăd clar ochișorii copilașilor, tot de grupa mare ca cei pe care îi îndrum acum, care parcă mă priveau și îmi ziceau că va fi bine. Au urmat multe îmbrățișări și așa am intrat într-o nouă etapă pe care mi-o doream de mult.
S. Dobren: Profesez de aproximativ 7 ani de zile, cafeaua de dimineață îmi este salutul asurzitor al copiilor: „Bună dimineața, doamna Simina!”
Odată cu sosirea lunii septembrie a anului 2019 au sosit și emoțiile. Prima zi de școală în calitate de profesor, primul careu, prima ședință cu părinții, prima întâlnire cu copiii, toate aceste lucruri pentru mine au fost un carusel de emoții, emoții constructive de altfel.
S. Dobren: Am ales această meserie datorită copiilor, a inocenței, a vârstei în care îi poți modela pentru a deveni oameni, oameni în adevăratul sens al cuvântului.
Apoi, ce poate fi mai frumos decât să-ți începi ziua cu zeci de zâmbete, de îmbrățișări, să auzi după un weekend: „Doamna, mi-a fost dor de tine!”, să-i vezi că de la intrarea în grădiniță aleargă spre tine să-ți ofere o îmbrățișare, practic să-ți ofere energia de care ai nevoie întreaga zi.
M.V. Duluță: Educatoarea a fost și rămâne cel mai important pilon al dezvoltării copilului; de aceea, fiecare educatoare trebuie să fie înzestrată cu abilități și calități de comunicare liberă pe înțelesul celor mici și să fie empatică, răbdătoare, creativă, cu imaginație bogată. Ca să enumăr doar câteva, căci mai sunt multe alte abilități esențiale pentru practicarea acestei meserii.
S. Dobren: A fi educator este o artă, pe pânza tabloului scoatem la iveală ce e mai bun din fiecare, ghidându-i și provocându-i ca mai apoi să vadă lumea într-o lumină mai clară.
M.V. Duluță: Îmi amintesc cu drag că mă jucam foarte mult cu păpușile (ele erau copiii iar eu eram doamna), desenatul, cântecelele și în special jocurile în aer liber.
a. Ce anume v-a determinat să vă înscrieți în program?
M.V. Duluță: Generațiile de copiii care petrec tot mai puțin timp în natură și în aer liber. Acest lucru m-a determinat să mă înscriu la acest proiect pentru a-i ajuta pe preșcolarii de grupa mare să înțeleagă cât este de importantă natura, mediul în care trăim și, cel mai important lucru, că ajutând mediul trăim și noi sănătos. Deoarece educația pentru mediu reprezintă o prioritate pentru calitatea vieții și acest lucru am dorit să-l transmit și mai departe preșcolarilor. Cu ajutorul programului TEDI ȘI PRIETENII NATURII consider că am reușit acest lucru.
S. Dobren: De „Ursul Tedi” am auzit încă din primii ani de viață dar de proiectul „Tedi și prietenii naturii” am auzit în toamna anului trecut. Doamna director a prezentat mai multe proiecte, printre care și pe acesta, iar curiozitatea m-a îndemnat să mă înscriu.
b. Care credeți că sunt beneficiile pe termen mediu și lung pe care le poate avea acest program?
M.V. Duluță: Tedi și prietenii naturii este un program pentru preșcolari care oferă foarte multe beneficii atât pe termen scurt cât și pe termen lung, care asigură un bagaj de cunoștințe despre natură foarte folositoare pentru copiii. Implicându-i în activități educative ecologice, îi sprijină pe cei care doresc însușirea unui set de valori și grijă pentru mediu, le motivează dorința de a îmbogăți condițiile de mediu, le formează atitudini dezaprobatoare față de cei care încalcă normele naturii, devin mult mai responsabili.
S. Dobren: Beneficiile sunt multitudinea informațiilor oferite copiilor despre mediul ce îi înconjoară, despre conștientizarea și educarea celor mici în legătură cu importanța protejării mediului ce se va răsfrânge asupra lor în viitor.
c. Dacă ați fi acum preșcolar, ce v-ar plăcea cel mai mult la acest program?
S. Dobren: Dacă aș mai avea 6 ani, cu siguranță aș iubi filmulețele explicate pe înțelesul meu, melodiile și imaginile dinamice și frumos colorate.
d. Aveți feed-back și din partea părinților?
M.V. Duluță: Părinții sunt încântați deoarece preșcolarii povestesc familiei și cunoscuților despre activitățile parcurse în cadrul programului și observă că cei mici au asimilat și conștientizat mult mai repede cât de importantă este natura și sunt mult mai atenți la tot ceea ce îi înconjoară.
e. Dacă ar fi să recomandați proiectul unor colegi de breaslă care nu s-au înscris încă, ce argumente ați folosi?
S. Dobren: Recomand atât colegilor cât și părinților proiectul pentru diversitatea temelor ce au în centru natura, pentru învățăturile primite cu fiecare scenariu în parte și pentru variantele de desfășurare a activităților în ritm propriu.
Material realizat cu sprijinul
Tedi şi prietenii naturii este un program de educaţie pro-ecologică a copiilor, inițiat și implementat de către compania Maspex Romania prin brandul Tedi, care se desfășoară în parteneriat cu Ministerul Educației și cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor. Programul se adresează preşcolarilor din grupele mari şi are ca obiectiv consolidarea informațiilor privind educația pro-ecologică a copiilor, prin grija față de mediul natural, respectul față de natură, dar și obiceiurile bune în privința hranei, petrecerii timpului liber și a exercițiilor fizice. Mai multe informații găsiți pe https://tediprietenulnaturii.ro/